Hatanpään valtatie 26, 6. krs, 33100 Tampere
0207 346 100 (vain puhelut)

Usein kysytyt kysymykset

Kuinka taloyhtiön siirtyminen sähköiseen osakehuoneistorekisteriin tapahtuu?

Isännöinti hoitaa taloyhtiön osakehuoneistorekisteriin

Osakehuoneistorekisteri on herättänyt kysymyksiä taloyhtiössä. Valtakunnalliseen osakehuoneistorekisteriin kootaan sähköisesti kaikki asunto-osakkeiden omistajatiedot, ja samalla luovutaan paperisista osakekirjoista.

Ennen vuotta 2019 perustetut taloyhtiöt siirtyvät Maanmittauslaitoksen ylläpitämään rekisteriin 3,5 vuoden siirtymäajan kuluessa näillä näkymin vuoden 2020 alkupuolelta alkaen. Uudet taloyhtiöt tulivat rekisterin piiriin jo tammikuusta lähtien.

Vastuu osakehuoneistorekisteriin siirtymisestä on taloyhtiöllä, mutta käytännön siirtotyön hoitaa isännöintiyritys.

Paperisen osakekirjan mitätöinnistä eli muuttamisesta sähköiseksi omistusmerkinnäksi huolehtii jokainen osakkeenomistaja itse. Tämä tapahtuu kuitenkin vasta sen jälkeen, kun taloyhtiön omistajatiedot on siirretty osakehuoneistorekisteriin.

Osakkaille tiedotetaan erikseen, kun taloyhtiö on liitetty mukaan rekisteriin. Tämän jälkeen annetaan tarkemmat ohjeet. Lisätietoja osakekirjan mitätöinnistä löytyy Maanmittauslaitoksen ylläpitämältä osakehuoneistorekisteri.fi -sivustolta.

Milloin voin maksaa lainaosuuteni pois?

Yhtiöjärjestys määrää lainaosuuden maksumahdollisuuden. Useimmissa yhtiöjärjestyksissä on määritetty, että osakkaalla on halutessaan mahdollisuus maksaa lainaosuus pois yhtiön hallituksen määräämänä ajankohtana. Lainaosuuden maksumahdollisuus koskee rakentamista varten otettuja tai muita niihin verrattavia pitkäaikaisia lainoja. Useimmiten taloyhtiön lainoja lyhennetään kaksi kertaa vuodessa, kesäkuussa ja joulukuussa. Kaikkien lainojen lyhennyspäivät eivät kuitenkaan ole näinä ajankohtina, joten asia tulee selvittää isännöitsijätoimistolta.

Mikäli lainaosuuden haluaa maksaa pois 31.12., tulee ilmoitus lainaosuuden maksamisesta olla meillä 30.11. mennessä. Myöhemmin tulleita ilmoituksia emme pysty vastaanottamaan ajankohdan poikkeuksellisen kiireellisyyden takia.

Varmistakaa lyhennysajankohta toimistoltamme. Muina aikoina ilmoituksen lainaosuuden maksamisesta pyydämme antamaan noin kuukautta ennen haluttua lyhennysaikaa.

Pankkien perimät korvaukset osakaslyhennyksestä vaihtelevat pankeittain. Tarkistakaa asia toimistoltamme.

Mitkä asiakirjat toimitan osakekaupan jälkeen isännöintitoimistoon?

Osakekaupan jälkeen toimita nämä asiakirjat isännöitsijätoimistoomme:

– kopio kauppakirjasta

– selvitys varainsiirtoveron maksamisesta (varainsiirtoverolaskelma, joka on esitetty verottajalle tai ns. kiinteistövälittäjän ilmoitus varainsiirtoveron maksamisesta)

– kopio osakekirjasta (josta selviää myyjän siirtomerkintä).

– Kuolinpesän, yrityksen tai edunvalvojan ollessa myyjänä, voi olla tarpeellista toimittaa myös lisädokumentteja. Näistä saat tietoa kiinteistönvälittäjältä ja isännöintitoimistolta.

Välittäjäkaupoissa kiinteistövälittäjä huolehtii lähes poikkeuksetta asiakirjojen toimittamisesta isännöitsijälle. Toimittamisella ei ole varsinaista määräaikaa. Asiakirjat on kuitenkin hyvä toimittaa viivytyksettä, jotta uusi omistaja voi käyttää osakkeenomistajan oikeuksiaan (esim. yhtiökokoukseen osallistuminen) ja huolehtia velvollisuuksistaan (esim. vastikkeenmaksu).

Miten korjausvastuut jakautuvat osakkaan ja taloyhtiön välillä?

Vastuun jakautuminen perustuu asunto-osakeyhtiölakiin (4 luku, 1§), jossa kunnossapitovastuut on määritelty. Yhtiö voi kuitenkin yhtiöjärjestyksessä määrätä vastuut laista poikkeavalla tavalla. Yhtiöjärjestykseen kannattaa tutustua, ja sen saa isännöintitoimistosta. Pääsääntö on, että taloyhtiön vastuulla ovat rakennus, osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet sekä erilaiset perusjärjestelmät (lämmitys, sähkö, tiedonsiirto, kaasu, vesi, viemäri, ilmanvaihto- yms.) Vastaavasti osakkeenomistajan vastuulla ovat osakehuoneiston sisäosat. Tarkemman vastuunjakotaulukon voi hankkia muun muassa Kiinteistöalan Kustannus Oy:sta

Vaihtuuko huoltoyhtiöni samalla, kun isännöintitoimisto vaihtuu?

Ei, vaikka isännöintitoimisto vaihtuu, huoltoyhtiö pysyy samana. Huolto voidaan kilpailuttaa aina hallituksen niin halutessa, mutta isännöintitoimiston vaihdokseen tämä ei ole liitännäinen asia. Sama pätee myös siivousyhtiöön ja muihin palveluntarjoajiin.